Przejdź do głównej zawartości

Przeplatany sweter z kapturem - tutorial








Bardzo lubię wełnę Drops Andes. Jest gruba, szybko się z niej robi i nie drapie (przynajmniej mnie, bo moja córka jest innego zdania ;)). Postanowiłam zrobić z niej gruby sweter z kapturem do nakładania przez głowę. Długo zastanawiałam się nad wzorem. Czasami wydawało mi się, że najlepszy będzie po prostu prosty, później moje myśli skręcały do moich ulubionych warkoczy. W każdej opcji potrafiłam znaleźć coś złego ;). W końcu postanowiłam trochę poprzeplatać :).

Dlaczego tak się zastanawiałam nad tym wzorem i nie byłam do końca pewna jakiego użyć? Bo tym razem, nie był to sweter dla mnie ani dla żadnego z moich bliskich, którego mogłabym się spytać jakim wzorem chce mieć zrobiony sweter. Sweter był robiony na aukcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i chciałam, żeby się po prostu komuś spodobał. Możecie go znaleźć i licytować pod tym linkiem http://aukcje.wosp.org.pl/welniany-sweter-rozmiar-s-i6043828

Jeśli macie ochotę zrobić sobie taki sam postaram się opisać jak go zrobiłam. Sweter jest robiony na mój rozmiar, czyli S. Mam 164 cm wzrostu, szczupłej budowy ciała, na co dzień kupuję ubrania w rozmiarze 36. Oczywiście jeśli macie inne proporcje musicie to uwzględnić. Ja bardzo często po prostu przymierzam do siebie robótkę, żeby mieć pewność że będzie ok :).

Potrzebne materiały:
1. Wełna Drops Andes około 800 g. Piszę około, ponieważ część wełny miałam z poprzednich projektów na motkach i trudno mi powiedzieć ile ich dokładnie było. 
2. Druty nr 8 z żyłką 80 cm. 

Wykonanie
Przerabiamy na okrągło na drutach nr 8. Nabieramy 144 oczka. 

1 rząd: wszystkie oczka prawe na prawej stronie robótki
2 rząd: wszystkie oczka prawe na na lewej stronie robótki
3 rząd: *18 oczek według schematu Wzoru od 1 rzędu, 18 oczek według schematu Wzoru od 25 rzędu* powtarzamy od * do *.
Dalej przerabiamy zgodnie ze schematem Wzoru.



Na wysokości pachy zaczynamy tył i przód przerabiać oddzielnie w tą i z powrotem. Nie podaję dokładnej długości swetra, na której powinnyście zacząć przerabiać oddzielnie tył i przód. Każdy powinien ustalić ją sobie indywidualnie w zależności od tego czy chce mieć krótszy czy dłuższy sweter. Należy po prostu przykładać sweter do siebie i gdy stwierdzimy, że to jest już odpowiednia długość swetra rozpoczynamy przerabianie oddzielnie. Mój sweter jest długi, podkrój pachy zaczynałam gdy miał długość 48 cm. Ale proszę nie sugerujcie się tym.

Przód
Mamy w tym momencie wszystkie oczka na drucie. Przód będą stanowiły 72 oczka. Które 72 zależy od tego jaki wzór chcecie mieć na środku swetra. Ja chciałam żeby było symetrycznie, oczywiście tak być nie musi. Na podkrój pachy zamykamy 2 oczka po każdej stronie. W kolejnych dwóch rzędach po jednym oczku po każdej stronie. Po zamknięciu oczek na podkrój pachy po obydwu stronach na drucie zostaje nam 64 oczka. Na wysokości 60 cm zamykamy (lub przekładamy na rezerwowy drut bądź specjalną agrafkę) 26 środkowych oczek. Następnie każde ramię przerabiamy oddzielnie zamykając 1 x 3 oczka i 2 x po 1 oczku od strony dekoltu. Na drucie pozostaje 15 oczek na każdym ramieniu. Po zamknięciu oczek od strony dekoltu, przerabiamy 6 kolejnych rzędów i zamykamy wszystkie oczka razem. 
Tył
Podkrój pachy dokładnie tak samo jak przód. Na wysokości 63 cm zamykamy (lub przekładamy na rezerwowy drut lub specjalną agrafkę) 36 środkowych oczek. Następnie każde ramię przerabiamy oddzielnie zamykając 1 x 2 oczka i 1 x po 1 oczku od strony dekoltu. Na drucie pozostaje 15 oczek na każdym ramieniu. Po zamknięciu oczek od strony dekoltu, przerabiamy 2 kolejne rzędy i zamykamy wszystkie oczka razem. 
Rękawy
Przerabiamy w tą i z powrotem. Na druty nabieramy 31 oczek. 
Rząd 1: 2 oczka lewe, 3 oczka prawe, 3 oczka lewe, 18 oczek schematem Wzoru, 3 oczka prawe, 2 oczka lewe. 
Dalej przerabiamy nad 18 oczkami zgodnie ze schematem wzoru, nad pozostałymi oczkami oczka lewe nad lewymi i prawe nad prawymi. 
Rząd 29: dodajemy po jednym oczku z każdej strony robótki. 
Następnie dodajemy po jednym oczku z każdej strony robótki po przerobieniu każdych 10 rzędów aż do uzyskania 41 oczek. Dodane oczka przerabiamy tak aby po obu stronach schematu wzoru otrzymać symetryczne paski 3 lewych i 3 prawych oczek. Na wysokości 45 cm zamykamy z każdej strony po 2 oczka. Później co drugi rząd zamykamy po 1 oczku z każdej strony (10 razy), a następnie po 2 oczka z każdej strony (1 raz). Zostaje 13 oczek na drucie. Zamykamy je wszystkie jednocześnie.

Kaptur
Wykonywany w tą i z powrotem. Na podkroju szyi nabieramy 75 oczek. Dodatkowo na samym końcu dobieramy jeszcze 11 oczek na drut. Łącznie mamy 86 oczek. Przerabiamy następująco:
1 rząd: 9 oczek prawych, 3 oczka lewe, 3 oczka prawe, 3 oczka lewe, 18 oczek schematem Wzoru, 18 oczek schematem Wzoru, 18 oczek schematem Wzoru, 3 oczka prawe, 3 oczka lewe, 9 oczek prawych.

Jeśli chodzi o Wzór w kapturze, musimy go tak dobrać, żeby środkowe 18 oczek było kontynuacją środkowego Wzoru, który szedł przez plecy. Do tego dopasowujemy boczne wzory, żeby tak jak w tyle i przodzie sploty występowały naprzemiennie.

Następne rzędy: 9 oczek ściegiem francuskim, 3 oczka lewe, 3 oczka prawe, 3x18 oczek schematu Wzoru, 3 oczka prawe, 3 oczka lewe, 9 oczek ściegiem francuskim. Długość kaptura zależy oczywiście od rozmiaru naszej głowy ;). Mój ma 39 cm długości. Wszystkie oczka kończymy razem.

Pozostało tylko zszycie wszystkich elementów i miłego noszenia ;).

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kamizelka na drutach – szybki tutorial

Cały czas z utęsknieniem czekam na wiosnę. Tęsknię za słońcem i lekkim ubraniem. W tamtym roku zrobiłam sobie na drutach dwa poncza. Bardzo mi się podobały i nadal mi się podobają. Jednak są dosyć niewygodne w noszeniu na co dzień. Na zdjęciach owszem wyglądają bardzo fajnie. Wystarczy jednak narzucić na ramię torebkę, każda z nas to robi, i już nie wiadomo jak ułożyć ponczo. Postanowiłam więc wydziergać sobie otulacz w postaci kamizelki. Robiłam go z myślą o wiośnie ale można go również nosić na cienkiej puchowej kurtce w mroźne dni. Otulacz jest bardzo prosty do zrobienia i myślę, że każda początkująca na drutach osoba może taki wydziergać. Poniżej opiszę jak dziergany był mój. Rozmiar S/M. Możecie sobie zerknąć na zdjęcia, jestem dość szczupłą osobą o wzroście 164 cm. MATERIAŁY: 10 motków włóczki Drops Andes, kolor 0519 ciemny szary Druty na żyłce 80 cm nr 15 Drut do robienia warkoczy OBJAŚNIENIA: Ściągacz : 2 oczka prawe, 2 oczka lewe.

Kominiarka dla dziewczynki

"Mamo zimno mi w policzki i w nos" usłyszałam od córeczki gdy szłyśmy rano do szkoły. Na zimny nos raczej nic nie poradzimy ale jeśli chodzi o policzki kominiarka powinna rozwiązać sprawę. Postanowiłam ułatwić sobie sprawę i znaleźć tutorial w necie. Sprawa nie była taka prosta, ale  najbliższa ideałowi była kominiarka ze strony  www.garnstudio.com . Czapka na stronie Garnstudio zrobiona była z włóczki Drops Delight, która ma w składzie  wełnę. Testy włóczek z różnym składem mamy z Olą za sobą. Jedyna wełna, która zdaniem Oli nie gryzie, to czysta wełna z merynosów. Kilka motków Drops Big Merino znalazło się w moim składziku z włóczkami. Łącznie poszło około 200 g włóczki. Trudno mi dokładnie powiedzieć, ponieważ wykorzystywałam resztki. Model ze strony Garnstudio robiony był na drutach 2,5 mm a ja do Big Merino używam 5 mm więc musiałam kombinować :). Na szczęście model był ciągle przy mnie i mogłam co chwilę mierzyć i dostosowywać do niej wymiar kominiarki. Ola niecier