Przejdź do głównej zawartości

Bożonarodzeniowe dekoracje

Uszycie bożonarodzeniowych ozdób na kiermasz do przedszkola mojej córeczki zajęło mi kilka wieczorów. Ola dodawała mi trochę pracy, bo za każdym razem gdy uszyłam coś co jej się spodobało, musiałam szyć taką samą rzecz dla niej :). Było z tym wszystkim trochę pracy ale również cała masa radości i wspólnej zabawy :). Całość udało nam się skończyć w ubiegły weekend i zanieść w poniedziałek do przedszkola. Ozdoby się podobały :). 

Miałam zamiar napisać tutaj kilka wskazówek dla tych, którzy chcieliby uszyć sobie takie ozdoby a robią to po raz pierwszy. Od wtorku jednak trenowałyśmy z Olą grypę żołądkową więc siadam do tego dopiero dziś.

Ozdoby oczywiście możecie zrobić w takich kształtach jak sobie wymarzycie. W internecie można znaleźć dwie metody szycia ozdób choinkowych z materiału. Jedni składają materiał lewą stroną do lewej, zszywają pozostawiając otwór do wypełnienia. Wypełniają i maszyną przyszywają otwór. Później nożyczkami w ząbki przycinają brzegi choinki. Ja robię odwrotnie. Składam materiał prawymi stronami, szyję, wywijam, wypełniam i ręcznie zaszywam otwór. Takie zabawki po prostu bardziej mi się podobają. 

Na kiermasz robiłam 3 rodzaje ozdób:
1. Zawieszki na choinkę w kształcie: serduszek, dzwoneczków, choineczek, gwiazdek, ptaszków.
2. Renifery 
3. Trójwymiarowe choinki do postawienia. 



Jeśli chodzi o zawieszki na choinkę i reniferki to robi się je w zasadzie tak samo. Ja opisze to na podstawie reniferka, który jest najtrudniejszy ale za to moim zdaniem, najbardziej efektowny :). Tak jak pisałam w poście Świąteczne ozdoby szablony na te zabawki powstały na zasadzie prób i błędów i uszyciu pierwszej wersji z materiału, którego nie było mi szkoda zmarnować. Także mając już szablony, przystępujemy do pracy. 


Do wykonania ozdób potrzebujemy:
1. Szablony ozdób.
2. Materiały, ilość zależy od tego jak dużo ozdób chcecie zrobić. Ja robiłam ich dużo, poszło mi 6 rodzajów materiałów po 0,5 m. 
3. Kulka silikonowa do wypełnienia.
4. Maszyna do szycia nawleczona białą nitką.
5. Biała nitka i igła do szycia ręcznego.
6. Znikający flamaster do kreślenia na tkaninie.
7. Duży patyczek do szaszłyków lub pałeczka do sushi, pomocne w wypełnianiu rogów kulką silikonową.
8. Srebrny kordonek lub jakaś inna nitka jako zawieszka.



Startujemy od złożenia materiału prawymi stronami do siebie i odrysowania szablonu. Ja odrysowałam od razu kilka reniferków. Spięłam szpilkami materiał i obszyłam na maszynie po obrysie, zostawiając otwór do późniejszego przekręcenia i wypchania reniferków. Tutaj trzy uwagi. Po pierwsze szyję zawsze ściegiem, który na początku i na końcu przeszywa "przód, tył, przód", chodzi o wzmocnie szwów wokół otworu do wypełniania. Po drugie, żeby kształty nie były "kwadratowe" ścieg musi mieć jak najmniejszą długość, u mnie 1,5. Szyjecie wolno, jeśli podnosicie stopkę i przesuwacie materiał, stopka zawsze w pozycji opuszczonej. Trzecia uwaga być może oczywista, ale mój jeden reniferek wylądował przez to w koszu. Jeśli macie wzorzysty materiał, w którym ważne jest gdzie jest góra a gdzie dół uważajcie na to przy przerysowywaniu szablonu. Reniferek w choinki i serduszka do góry nogami nie jest zbyt efektowny :). 

Po zszyciu wycinam je 0,5 cm od szwu. Potem nacinam co mniej więcej 1-1,5 cm na głębokość ok 3 mm, żeby po wywinięciu na prawą stronę materiał nie naciągał się. Pozostawiam nienacięte brzegi przy otworach na wywinięcie. Przy rogach nacięcia robię częściej co jakieś 5-7 mm i pozostawiam mniej tkaniny jako zabezpieczenie szwów. Gdy renifer jest przycięty wywracamy go na drugą stronę. Pomagamy sobie patyczkiem do szaszłyków. Szczególnie delikatnie wykręcamy rogi renifera. Ja poprawiałam szablon renifera kilka razy, żeby rogi dało się lepiej wywijać na drugą stronę :). 

Po wywinięciu prasujemy całość gorącym żelazkiem i wypełniamy. Bardzo ważne jest, żeby zacząć wypełnianie od najdalszych części rogów. Wkładamy dość małą ilość kulki silikonowej i przepychamy ją za pomocą pałeczki do sushi do końcówek rogów. Gdy końcówki rogów są już wypchane, wypełniamy resztę rogów i głowę a następnie nóżki. Na końcu wypełniamy resztę ciałka reniferka. Zwróćcie również uwagę na wypełnienie szyi, powinno być dość mocne, żeby materiał się brzydko nie marszczył. 



Wypełnionego reniferka zaszywamy ściegiem krytym. Ja zawsze otwór na wypełnienie robię na brzuszku renifera. Jest mi go później najwygodniej zszyć. Po zszyciu reniferki gotowe :).




Jeśli chodzi o choinki, to instrukcję szycia można znaleźć tutaj http://www.thesewingdirectory.co.uk/fabric-christmas-tree-project/. Jest ona dość prosto napisana więc nie będę się tutaj powtarzać :). Tak tylko z praktycznych rad:
- uważajcie na układ wzorów na tkaninie :)
- ja przy wypychaniu choinki pomagałam sobie trzonkiem młotka :)


 - przy wypychaniu starajcie się nie ciągnąć za gałązki choinki, tylko delikatnie je podtrzymywać w dłoni. Ja jedną rozerwałam właśnie pociągając za gałąź przy wypychaniu :). 
- i jeszcze raz młotek :). Jak będziecie zszywać 3 choinki razem i ich szczyty będą za grube żeby ładnie weszły pod stopką rozbijcie je młotkiem. Działa :). 

Jeszcze kilka zdjęć, mam nadzieję że zachęcą was do zrobienia własnoręcznych ozdób :).









Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kamizelka na drutach – szybki tutorial

Cały czas z utęsknieniem czekam na wiosnę. Tęsknię za słońcem i lekkim ubraniem. W tamtym roku zrobiłam sobie na drutach dwa poncza. Bardzo mi się podobały i nadal mi się podobają. Jednak są dosyć niewygodne w noszeniu na co dzień. Na zdjęciach owszem wyglądają bardzo fajnie. Wystarczy jednak narzucić na ramię torebkę, każda z nas to robi, i już nie wiadomo jak ułożyć ponczo. Postanowiłam więc wydziergać sobie otulacz w postaci kamizelki. Robiłam go z myślą o wiośnie ale można go również nosić na cienkiej puchowej kurtce w mroźne dni. Otulacz jest bardzo prosty do zrobienia i myślę, że każda początkująca na drutach osoba może taki wydziergać. Poniżej opiszę jak dziergany był mój. Rozmiar S/M. Możecie sobie zerknąć na zdjęcia, jestem dość szczupłą osobą o wzroście 164 cm. MATERIAŁY: 10 motków włóczki Drops Andes, kolor 0519 ciemny szary Druty na żyłce 80 cm nr 15 Drut do robienia warkoczy OBJAŚNIENIA: Ściągacz : 2 oczka prawe, 2 oczka lewe.

Kominiarka dla dziewczynki

"Mamo zimno mi w policzki i w nos" usłyszałam od córeczki gdy szłyśmy rano do szkoły. Na zimny nos raczej nic nie poradzimy ale jeśli chodzi o policzki kominiarka powinna rozwiązać sprawę. Postanowiłam ułatwić sobie sprawę i znaleźć tutorial w necie. Sprawa nie była taka prosta, ale  najbliższa ideałowi była kominiarka ze strony  www.garnstudio.com . Czapka na stronie Garnstudio zrobiona była z włóczki Drops Delight, która ma w składzie  wełnę. Testy włóczek z różnym składem mamy z Olą za sobą. Jedyna wełna, która zdaniem Oli nie gryzie, to czysta wełna z merynosów. Kilka motków Drops Big Merino znalazło się w moim składziku z włóczkami. Łącznie poszło około 200 g włóczki. Trudno mi dokładnie powiedzieć, ponieważ wykorzystywałam resztki. Model ze strony Garnstudio robiony był na drutach 2,5 mm a ja do Big Merino używam 5 mm więc musiałam kombinować :). Na szczęście model był ciągle przy mnie i mogłam co chwilę mierzyć i dostosowywać do niej wymiar kominiarki. Ola niecier

Przeplatany sweter z kapturem - tutorial

Bardzo lubię wełnę Drops Andes. Jest gruba, szybko się z niej robi i nie drapie (przynajmniej mnie, bo moja córka jest innego zdania ;)). Postanowiłam zrobić z niej gruby sweter z kapturem do nakładania przez głowę. Długo zastanawiałam się nad wzorem. Czasami wydawało mi się, że najlepszy będzie po prostu prosty, później moje myśli skręcały do moich ulubionych warkoczy. W każdej opcji potrafiłam znaleźć coś złego ;). W końcu postanowiłam trochę poprzeplatać :). Dlaczego tak się zastanawiałam nad tym wzorem i nie byłam do końca pewna jakiego użyć? Bo tym razem, nie był to sweter dla mnie ani dla żadnego z moich bliskich, którego mogłabym się spytać jakim wzorem chce mieć zrobiony sweter. Sweter był robiony na aukcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i chciałam, żeby się po prostu komuś spodobał. Możecie go znaleźć i licytować pod tym linkiem  http://aukcje.wosp.org.pl/welniany-sweter-rozmiar-s-i6043828 .  Jeśli macie ochotę zrobić sobie taki sam p