Przejdź do głównej zawartości

Wełniane swetrzysko - tutorial

Przed wami mój pierwszy tutorial w życiu, więc prośba o wyrozumiałość i kreatywne uwagi J. Nie zdawałam sobie sprawy z tego,  ile czasu zajmuje opisanie krok po kroku tego co się zrobiło. Ale udało się. Na pewno, w związku z tym, że jest to pierwszy raz daleko mu do ideału. Jest to nie tylko mój pierwszy tutorial ale również mój pierwszy sweter zrobiony od początku do końca z głowy. Cały opis jest tylko i wyłącznie opisem tego jak zrobiłam swój sweter. Ma on na pewno wiele niedociągnięć i zapalone w boju dziewiarki mogą stwierdzić, że coś można zrobić lepiej. Ale może niektórym początkującym dziewczynom, marzącym o własnoręcznie wykonanym swetrzysku się przyda J.
Dla zobrazowania rozmiaru, jestem dość szczupłą osobą wzrostu 164 cm J.




MATERIAŁY:

7 motków (700 g) włóczki Drops Big Fabel, kolor 22 turkus/niebieski
9 motków (900 g) włóczki Drops Andes, kolor 9020 jasnoszary
Druty na żyłce 80 cm nr 15
4 guziki o średnicy 4 cm

OBJAŚNIENIA:

Ścieg francuski: oczka prawe na prawej i na lewej stronie robótki.
Dżersej: oczka prawe na prawej stronie robótki, oczka lewe na lewej stronie robótki. Czyli inaczej mówiąc, w parzystych rzędach oczka lewe w nieparzystych rzędach oczka prawe.
Dziurki na guziki: oczywiście w dowolnych miejscach J. U mnie są w 55, 65, 75 i 85 rzędzie. Robię dwa oczka razem w jednym rzędzie a w następnym daję jeden narzut.

Już po zrobieniu stwierdziłam, że nie wiem czy te guziki to był dobry pomysł. Fajniej chyba będzie wyglądał przewiązany grubym paskiem. Oczywiście do waszej decyzji J.

WYKONANIE:

Przerabiamy dwoma nitkami w tą i z powrotem na drutach z żyłką.
Zaczynamy od nabrania 97 oczek.

1 rząd - przerabiamy oczkami prawymi (na prawej stronie), wkładamy markety w 27 i 70 oczko.
2 – 29 rząd - przerabiamy pierwsze i ostatnie 6 oczek ściegiem francuskim, środkowe oczka przerabiamy dżersejem.
30 rząd - przerabiamy pierwsze i ostatnie 6 oczek ściegiem francuskim, środkowe oczka przerabiamy dżersejem. W tym okrążeniu zamykamy po jednym oczku z każdej strony markera. Czyli przerabiamy 2 oczka razem na lewo,  oczko z markerem przerabiamy na lewo i znowu 2 oczka razem na lewo. Po przerobieniu tego rzędu mamy 93 oczka.
31-43 rząd - przerabiamy pierwsze i ostatnie 6 oczek ściegiem francuskim, środkowe oczka przerabiamy dżersejem.
44 rząd - przerabiamy pierwsze i ostatnie 6 oczek ściegiem francuskim, środkowe oczka przerabiamy dżersejem. W tym okrążeniu zamykamy po jednym oczku z każdej strony markera. Czyli przerabiamy 2 oczka razem na lewo,  oczko z markerem przerabiamy na lewo i znowu 2 oczka razem na lewo. Po przerobieniu tego rzędu mamy 89 oczek.
45-57 rząd- przerabiamy pierwsze i ostatnie 6 oczek ściegiem francuskim, środkowe oczka przerabiamy dżersejem.
58 rząd - przerabiamy pierwsze i ostatnie 6 oczek ściegiem francuskim, środkowe oczka przerabiamy dżersejem. W tym okrążeniu zamykamy po jednym oczku z każdej strony markera. Czyli przerabiamy 2 oczka razem na lewo,  oczko z markerem przerabiamy na lewo i znowu 2 oczka razem na lewo. Po przerobieniu tego rzędu mamy 85 oczek.
59-71 rząd - przerabiamy pierwsze i ostatnie 6 oczek ściegiem francuskim, środkowe oczka przerabiamy dżersejem.
72 rząd - przerabiamy pierwsze i ostatnie 6 oczek ściegiem francuskim, środkowe oczka przerabiamy dżersejem. W tym okrążeniu zamykamy po jednym oczku z każdej strony markera. Czyli przerabiamy 2 oczka razem na lewo,  oczko z markerem przerabiamy na lewo i znowu 2 oczka razem na lewo. Po przerobieniu tego rzędu mamy 81 oczek.
73-77 rząd przerabiamy pierwsze i ostatnie 6 oczek ściegiem francuskim, środkowe oczka przerabiamy dżersejem.
Dalej przerabiać oddzielnie prawy przód (23 oczka) i lewy przód (23 oczka) oraz plecy (35 oczek). Liczymy rzędy od początku.

Lewy przód
1-11 rzędy – przerabiamy dalej ścieg francuski i  dżersej.
12 rząd – zamykamy pierwsze 13 oczek na podkrój dekoltu (6 oczek ściegu francuskiego + 7 oczek dżerseju). Pozostałe oczka przerabiamy dżersejem.
Jak ktoś woli może przełożyć te oczka na dużą agrafkę lub drut pomocniczy, później będą stanowiły podstawę kaptura.
13 rząd – wszystkie oczka przerabiamy dżersejem (10 oczek)
14 rząd – pierwsze 2 oczka przerabiamy razem na lewo, dalej dżersej.
15 rząd - wszystkie oczka przerabiamy dżersejem (9 oczek)
16 rząd - pierwsze 2 oczka przerabiamy razem na lewo, dalej dżersej.
17 rząd - wszystkie oczka przerabiamy dżersejem (8 oczek)
18 rząd - zamykamy 8 oczek, które zostały na drucie.

Prawy przód
1-11 rzędy - przerabiamy dalej ścieg francuski i  dżersej.
12 rząd – przerabiamy 10 pierwszych oczek dżersejem. Następnie zamykamy 13 oczek na podkrój dekoltu (6 oczek ściegu francuskiego + 7 oczek dżerseju).
Jak ktoś woli może przełożyć te oczka na dużą agrafkę lub drut pomocniczy, później będą stanowiły podstawę kaptura.
13 rząd – wszystkie oczka przerabiamy dżersejem (10 oczek)
14 rząd – ostatnie 2 oczka przerabiamy razem na lewo, pozostałe dżersej.
15 rząd - wszystkie oczka przerabiamy dżersejem (9 oczek)
16 rząd - ostatnie 2 oczka przerabiamy razem na lewo, pozostałe dżersej.
17 rząd - wszystkie oczka przerabiamy dżersejem (8 oczek)
18 rząd - zamykamy 8 oczek, które zostały na drucie.

Tył
1-13 rząd – wszystkie oczka przerabiamy dżersejem
14 rząd – 17 środkowych oczek zamykamy na podkrój szyi.
Jak ktoś woli może przełożyć te oczka na dużą agrafkę lub drut pomocniczy, później będą stanowiły podstawę kaptura.

Mamy teraz z dwóch stron po 9 oczek. Przerabiamy je oddzielnie w następujący sposób.
15 rząd – przerabiamy wszystkie oczka dżersejem
16 rząd - zamykamy jedno oczko od strony dekoltu, reszta oczek dżersejem
17 rząd - wszystkie oczka przerabiamy dżersejem (8 oczek)
18 rząd - zamykamy 8 oczek, które zostały na drucie.

Teraz trzeba zszyć ze sobą górne części ramion i mamy już kamizelkę. Przerywamy na chwilę pracę i nakładamy ją żeby zobaczyć czy podkrój szyi i miejsce na rękawy są ok. Ja w tym miejscu miałam prucie, bo zrobiłam za pierwszym razem podkrój na rękawy, co w tak grubym i ciężkim swetrze okazało się wyjątkowo złym pomysłem. Zrobiłam również za duży podkrój na dekolt. Mam nadzieję, że moje prucie pozwoli komuś innemu nie pruć J, ale każda sylwetka jest inna i niestety ten fragment swetra każda z nas musi dostosować do siebie J.

Jeszcze jedna uwaga. Ja chciałam żeby ten sweter się lekko rozszerzał ku dołowi. I dlatego jest na dole szerszy i stopniowo traci 16 oczek. Jeśli chcecie żeby był prosty możecie zrobić go od razu z mniejszej liczby oczek. I jeszcze jedno, u mnie na dole nie ma okrążeń robionych ściegiem francuskim, chciałam żeby dół schodził gładko. Wiele osób preferuje takie zakończenie więc można zacząć robienie swetra od ściegu francuskiego tak jak jest na rękawach.

Kaptur
Jeśli się okaże, że wszystko jest ok, zabieramy się za kaptur. Ja nie zamykałam oczek na podkroje dekoltu z przodu i z tyłu tylko przełożyłam je na druty pomocnicze. Miałam więc na drutach pomocniczych 2x13 oczek z przodu i 17 oczek z tyłu, razem 43 oczka. Dobrałam pomiędzy nimi na bokach po 5 oczek z każdej strony. Czyli razem na drutach z żyłką miałam już 43+10 czyli 53 oczka.

1 rząd:
przerabiamy tak, żeby na prawej stronie mieć lewe oczka. W tym rzędzie zdejmujemy 8 oczek, czyli przerabiamy 8 razy 2 oczka razem na lewo. Ja starałam się zamknąć je w miarę równomiernie w bocznych częściach. Chodziło mi o to,  żeby nie zamykać oczek tam gdzie będzie ścieg francuski (żeby ładnie szedł przez całą długość swetra) i nie ściągać kilku oczek z samego tyłu (żeby go nie marszczyć). Gdy już przerobimy ten rząd mamy na drucie 45 oczek i będziemy przerabiać je następująco:
6 oczek ścieg francuski, 33 oczka dżersej, 6 oczek ścieg francuski.
Wszystko zależy od tego jaką dużą macie głowę ale ja zakończyłam po przerobieniu 34 rzędów. W 35 zamknęłam wszystkie oczka. Kaptur należy oczywiście zszyć. Wychodzi dość obszerny J.

Rękawy
Przerabiamy dwoma nitkami w tą i z powrotem na drutach z żyłką.
Zaczynamy od nabrania 28 oczek.
1 rząd - przerabiamy oczkami prawymi na prawej stronie
2 rząd – oczka prawe na lewej stronie (na prawej będą oczka lewe J)
3 rząd – oczka prawe na prawej stronie
4 rząd – oczka prawe na lewej stronie
5 – 31 rząd – wszystkie oczka przerabiamy dżersejem
32 rząd – dodajemy po jednym oczku z każdej strony robótki, wszystkie oczka przerabiamy dżersejem
33- 51 rząd – wszystkie oczka przerabiamy dżersejem
52 rząd – zamykamy wszystkie oczka.

Jeden rękaw już mamy drugi robimy tak samo J. Zszywamy, wszywamy i sweter mamy gotowy J.
Oczywiście długość rękawa musi być dopasowana do was, ale z tym jest najprościej, można go sobie zawsze przyłożyć do ręki. Ja chciałam, żeby rękawy były szerokie od początku do końca. Jeśli wolicie rękawy, które są przy nadgarstkach wąskie i się stopniowo rozszerzają możecie oczywiście nabrać mniej oczek i sukcesywnie je dodawać. Na drutach na szczęście pełna dowolność J.


Pozostaje mi tylko życzyć miłego dziergania J.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kamizelka na drutach – szybki tutorial

Cały czas z utęsknieniem czekam na wiosnę. Tęsknię za słońcem i lekkim ubraniem. W tamtym roku zrobiłam sobie na drutach dwa poncza. Bardzo mi się podobały i nadal mi się podobają. Jednak są dosyć niewygodne w noszeniu na co dzień. Na zdjęciach owszem wyglądają bardzo fajnie. Wystarczy jednak narzucić na ramię torebkę, każda z nas to robi, i już nie wiadomo jak ułożyć ponczo. Postanowiłam więc wydziergać sobie otulacz w postaci kamizelki. Robiłam go z myślą o wiośnie ale można go również nosić na cienkiej puchowej kurtce w mroźne dni. Otulacz jest bardzo prosty do zrobienia i myślę, że każda początkująca na drutach osoba może taki wydziergać. Poniżej opiszę jak dziergany był mój. Rozmiar S/M. Możecie sobie zerknąć na zdjęcia, jestem dość szczupłą osobą o wzroście 164 cm. MATERIAŁY: 10 motków włóczki Drops Andes, kolor 0519 ciemny szary Druty na żyłce 80 cm nr 15 Drut do robienia warkoczy OBJAŚNIENIA: Ściągacz : 2 oczka prawe, 2 oczka lewe.

Kominiarka dla dziewczynki

"Mamo zimno mi w policzki i w nos" usłyszałam od córeczki gdy szłyśmy rano do szkoły. Na zimny nos raczej nic nie poradzimy ale jeśli chodzi o policzki kominiarka powinna rozwiązać sprawę. Postanowiłam ułatwić sobie sprawę i znaleźć tutorial w necie. Sprawa nie była taka prosta, ale  najbliższa ideałowi była kominiarka ze strony  www.garnstudio.com . Czapka na stronie Garnstudio zrobiona była z włóczki Drops Delight, która ma w składzie  wełnę. Testy włóczek z różnym składem mamy z Olą za sobą. Jedyna wełna, która zdaniem Oli nie gryzie, to czysta wełna z merynosów. Kilka motków Drops Big Merino znalazło się w moim składziku z włóczkami. Łącznie poszło około 200 g włóczki. Trudno mi dokładnie powiedzieć, ponieważ wykorzystywałam resztki. Model ze strony Garnstudio robiony był na drutach 2,5 mm a ja do Big Merino używam 5 mm więc musiałam kombinować :). Na szczęście model był ciągle przy mnie i mogłam co chwilę mierzyć i dostosowywać do niej wymiar kominiarki. Ola niecier

Przeplatany sweter z kapturem - tutorial

Bardzo lubię wełnę Drops Andes. Jest gruba, szybko się z niej robi i nie drapie (przynajmniej mnie, bo moja córka jest innego zdania ;)). Postanowiłam zrobić z niej gruby sweter z kapturem do nakładania przez głowę. Długo zastanawiałam się nad wzorem. Czasami wydawało mi się, że najlepszy będzie po prostu prosty, później moje myśli skręcały do moich ulubionych warkoczy. W każdej opcji potrafiłam znaleźć coś złego ;). W końcu postanowiłam trochę poprzeplatać :). Dlaczego tak się zastanawiałam nad tym wzorem i nie byłam do końca pewna jakiego użyć? Bo tym razem, nie był to sweter dla mnie ani dla żadnego z moich bliskich, którego mogłabym się spytać jakim wzorem chce mieć zrobiony sweter. Sweter był robiony na aukcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i chciałam, żeby się po prostu komuś spodobał. Możecie go znaleźć i licytować pod tym linkiem  http://aukcje.wosp.org.pl/welniany-sweter-rozmiar-s-i6043828 .  Jeśli macie ochotę zrobić sobie taki sam p