Przejdź do głównej zawartości

Wełniany golf w pasy

Ostatnio coraz częściej zauważam, że rzeczy modne są totalnie niepraktyczne. Jestem posiadaczką kilku wełnianych swetrów i jednej kamizelki, ale tylko jeden nadaje się świetnie do nałożenia zimą pod kurtkę - prosty, szary golf. Wszystkie, tak modne swetry oversize, po prostu nie nadają się pod kurtkę. To samo dotyczy swetrów z modnymi ostatnio kimonowymi rękawami. Wszystko super wygląda nałożone samo, ale upchnięte pod kurtkę ani nie wygląda dobrze ani nie jest wygodne. Postanowiłam więc zrobić sobie drugi, prosty, gruby, wełniany golf. Żeby nie był tak do końca prosty z przodu i na rękawach dołożyłam na środku 2 grube warkocze :). Wynik mojej pracy możecie obejrzeć poniżej. Jeśli natomiast przyjdzie komuś ochota wydziergać taki sweterek, opis wykonania znajdziecie pod zdjęciami. 














Potrzebne materiały:
800 g włóczki Drops Andes w trzech kolorach: 300 g jasny szary, 300 g dżins, 200 g granatowy. Ja miałam kupione po 300 gram każdego koloru. Został mi cały 100 gramowy motek granatu, i trochę mniej niż połowa na motkach z jeansem i jasnoszarym. Z granatu została mi tylko nitka do zszycia, więc jeśli ktoś chce zrobić większy sweter to powinien stanowczo kupić po 300 g każdego koloru. Oczywiście zachęcam do własnego doboru kolorów :). 
Druty: na żyłce 80 cm długości nr 7 i nr 8 , i druty na żyłce 40 cm nr 7. Sweter jest wykonany drutami nr 8 , natomiast ściągacze i golf drutami nr 7. Drut do przekładania warkoczy.

Wykonanie:

Przód i tył
Robiony na okrągło na drutach z żyłką. Na druty z żyłką nr 7 nabieramy 142 oczka wełną w kolorze jasno szarym. Przerabiamy następująco:
1 rząd: *3 oczka prawe, 3 oczka lewe* powtarzamy od *do * 5 razy. 5 oczek prawych, 3 oczka lewe, 5 oczek prawych, 3 oczka lewe, *3 oczka prawe, 3 oczka lewe* powtarzamy od * do * 16 razy.
Następne rzędy: oczka prawe nad prawymi lewe nad lewymi
Robimy w ten sposób ściągacz, aż długość robótki osiągnie 11 cm. 
Kolejny rząd po przerobieniu 11 cm: nad 29 pierwszymi oczkami ściągacza przerabiamy oczkami prawymi zamykając jednocześnie równomiernie 6 oczek, następnie przerabiamy 2 oczka prawe, 3 razy 2 oczka w jeno oczko, 2 oczka prawe, 1 oczko lewe, 2 oczka prawe, 3 razy 2 oczka w jeno oczko, 2 oczka prawe, następnie nad kolejnymi 29 oczkami ściągacza przerabiamy oczkami prawymi zamykając jednocześnie równomiernie 6 oczek. (Będzie to przód robótki). Następnie przerabiamy ponad 69 oczkami robótki oczkami prawymi zamykając równomiernie 12 oczek. Cały czas przerabiamy na okrągło, od tego momentu drutami nr 8. Mamy na drucie 124 oczka. Przerabiamy cały czas oczka prawe z wyłączeniem środkowych 25 oczek. Środkowe 25 oczek przerabiamy według Schematu warkocza.

Schemat warkocza:

Na wysokości 24 cm od dołu robótki zmieniłam kolor włóczki na dżins. Na wysokości 48 cm na granat. Po przerobieniu 2 cm kolorem granatowym zaczynam zdejmować oczka na podkrój rękawa. Od tego momentu przerabiamy oddzielnie, w tą i z powrotem przód i tył. 

Przód
Przodem będzie nasze pierwsze 67 oczek. Zdejmujemy na rękawy z każdej strony raz 3 oczka, jeden przerobiony rząd bez zdejmowania oczek, następnie 2 razy z każdej strony po jednym oczku. Na drucie zostaje nam 57 oczek. Na wysokości 65 cm od dołu robótki zdejmujemy 25 środkowych oczek ze schematem warkocza na drut pomocniczy. Następnie przerabiamy każde ramię oddzielnie, zdejmując od strony dekoltu 1 x 2 oczka i 2 x po 1 oczku. Na drucie zostaje 12 oczek. Przerabiamy 4 rzędy i kończymy wszystkie dwanaście oczek. 

Tył
Tył stanowić będzie 57 oczek. Oczka na podkrój rękawa zdejmujemy analogicznie jak z przodu robótki. Na drucie zostaje 47 oczek. Na wysokości 69 cm od dołu robótki zdejmujemy 17 oczek środkowych na drut pomocniczy. Następnie przerabiamy każde ramię oddzielnie, zdejmując od strony dekoltu raz 2 i raz po jednym oczku. Na drucie zostaje 12 oczek. Przerabiamy 2 rzędy i kończymy wszystkie 12 oczek. 

Golf
Przerabiany na okrągło na drutach nr 7 długości 40 cm. Zszywamy ramiona swetra. Na drutach pomocniczych mamy 25 oczek z przodu i 17 oczek z tyłu. Dobieramy do tego 30 oczek, łącznie na drucie mamy 72 oczka. Przerabiamy na okrągło. Z przodu kontynuujemy wzór warkocza, z tą różnicą, że po bokach dajemy po 3 a nie po 2 oczka lewe. Pozostałą cześć przerabiamy ściągaczem na przemian 3 oczka prawe, 3 oczka lewe. Długość zależy od Waszego upodobania. Ponieważ z przodu kontynuowany jest warkocz założyłam, że nie będę tego golfu wywijać. Mój golf ma 14 cm długości. Po osiągnięciu pożądanej długości zamykamy wszystkie oczka. 

Rękawy
Rękawy w tym swetrze nie są do końca standardowe ;). Zamysł był taki, żeby ściągaczowe mitenki wystawały spod rękawa 3/4, ale żeby to był jeden rękaw a nie mitenki oddzielnie. Nigdy wcześniej czegoś takiego nie robiłam ale postanowiłam spróbować. Jeśli wam się podoba, poniżej opis jak go robiłam, jeśli wolelibyście standardowy rękaw też znajdziecie tu kila wskazówek ;).

Rozpoczynamy robienie rękawa od nabrania  37 oczek na druty nr 8 wełną w kolorze dżins. Wszystko jedno jakie druty weźmiecie, ponieważ najpierw będziemy przerabiać w tą i z powrotem.
1 rząd: wszystkie oczka lewe na lewej stronie robótki
2 rząd: 6 oczek prawych, 25 oczek schematem warkocza, 6 oczek prawych. Następnie przerabiamy na środku zgodnie ze schematem a po bokach oczka prawe na prawej stronie, oczka lewe na lewej stronie.
W 6 rzędzie (będzie to rząd oczek lewych z tyłu robótki) robimy czary mary. Oprócz drutu, na którym mamy robótkę bierzemy drugi drut - nr 7 o długości 40 cm. I teraz przerabiając oczka, po każdym przerobionym oczku, nabieramy dodatkowe oczko na krótki drut nr 7. Po przerobieniu rzędu, mamy 37 oczek na drucie nr 8 i 36 oczek na drucie nr 7 o długości 40 cm. Na razie o tym drucie i 36 oczkach zapominamy. Zostają one sobie na drucie nr 7 a my przerabiamy dalej robótkę w górę. Czyli nadal Szablon warkocza na środku a po bokach jersey. W 8 rzędzie dodajemy po każdej stronie rękawa po jednym oczku. Następnie będziemy dodawać oczka co 10 rzędów, aż ilość oczek wyniesie 47. Wszystkie dodane oczka przerabiamy dżersejem. Oczywiście pilnujemy zmiany koloru na granat po przerobieniu 24 cm ;).

Gdy długość robótki wynosi 35 cm zaczynamy zamykać oczka na główkę rękawa. Zamykamy równomiernie po obydwu stronach robótki: 1 x 4 oczka, 1 x 2 oczka, 4 x 1 oczko,  dwa rzędy bez zamykanie oczek, następnie 1 x 2 oczka, wracamy i w kolejnym rzędzie zamykamy wszystkie oczka.

Oczywiście to nie koniec naszego rękawa ;). Przypominamy sobie teraz o naszym krótkim drucie nr 7. Najpierw jednak zszywamy wykonaną już część rękawa. Później drutami nr 7, włóczką w kolorze jasno szary przerabiamy na okrągło dolną część rękawa. Mamy 36 oczek i przerabiamy je ściągaczem, na przemian 3 oczka prawe,  3 oczka lewe. Pamiętajmy, że mamy już zszyty rękaw i możemy go naciągnąć na rękę, żeby zobaczyć czy ma odpowiednią długość. Ja chciałam mieć otwór na kciuk, jak w standardowej mitence. Jeśli Wy też taki chcecie, musicie na wysokości nasady kciuka przestać przerabiać na okrągło i przerobić kilka rzędów tam i z powrotem. Gdy otwór jest już dostatecznie duży (u mnie było to po przerobieniu 7 rzędów) wracamy do przerabiania na okrągło. W zależności od wielkości Waszej dłoni zamykamy wszystkie oczka razem gdy robótka osiąga optymalną dla was długość. Ja chciałam, żeby moja kończyła się u podstawy palców dłoni. Przerobiłam więc jeszcze 7 rzędów na okrągło i w 8 rzędzie zamknęłam wszystkie oczka. Oczywiście drugi rękaw robimy analogicznie :).

Teraz macie już wszystko, zszywamy i hulamy w swetrze nałożonym pod kurtkę :), żadna zima nam nie straszna :).

Jeszcze tylko kilka uwag:
1. Jeśli chcecie mieć standardowy rękaw nabierzcie 33 oczka włóczką jasnoszarą na druty nr 7. Przeróbcie 10 cm ściągaczem 3 oczka prawe, 3 oczka lewe. Następnie przerabiajcie na drutach nr 8 następująco: 25 środkowych oczek zgodnie ze schematem warkocza, 4 oczka po każdej stronie dżersejem. Co 10 rzędów dodawajcie po jednym oczku z każdej strony aż ilość oczek na drucie osiągnie 47. Główkę robimy dokładnie tak jak w opisie mojego rękawa. I oczywiście pamiętajcie o zmianie kolorów włóczki :).
2. Mój dół rękawa jest robiony z 36 oczek. Zawsze nakładam sweter na bluzkę i lubię mieć tam luz. Ale muszę przyznać, że z 36 oczek jest on dość szeroki nawet jak dla mnie ;). Możecie spróbować zrobić go z mniejszej liczby oczek.
3. Oczywiście nie ma rzeczy idealnych i pomimo tego, że rękawy które zrobiłam bardzo mi się podobają mają jednak jedno ale. W miejscu styku mojej niby mitenki z rękawem (styk koloru jasno szarego z dżinsem) mam dwie warstwy swetra. U mnie to się nie schodzi na łokciu więc jest w miarę ok, ale pilnujcie żeby się wam nie zeszło na łokciu bo może to być nie wygodne w połączeniu z wierzchnim ubraniem.
4. Jeśli nie poradzicie sobie z opisem tego jak dobrałam oczka na mitenkę w 6 rzędzie rękawa, piszcie. Zmotywujecie mnie w ten sposób do nagrania i opublikowania krótkiego filmiku z opisem :).

To chyba wszystko, miłego dziergania ;). 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kamizelka na drutach – szybki tutorial

Cały czas z utęsknieniem czekam na wiosnę. Tęsknię za słońcem i lekkim ubraniem. W tamtym roku zrobiłam sobie na drutach dwa poncza. Bardzo mi się podobały i nadal mi się podobają. Jednak są dosyć niewygodne w noszeniu na co dzień. Na zdjęciach owszem wyglądają bardzo fajnie. Wystarczy jednak narzucić na ramię torebkę, każda z nas to robi, i już nie wiadomo jak ułożyć ponczo. Postanowiłam więc wydziergać sobie otulacz w postaci kamizelki. Robiłam go z myślą o wiośnie ale można go również nosić na cienkiej puchowej kurtce w mroźne dni. Otulacz jest bardzo prosty do zrobienia i myślę, że każda początkująca na drutach osoba może taki wydziergać. Poniżej opiszę jak dziergany był mój. Rozmiar S/M. Możecie sobie zerknąć na zdjęcia, jestem dość szczupłą osobą o wzroście 164 cm. MATERIAŁY: 10 motków włóczki Drops Andes, kolor 0519 ciemny szary Druty na żyłce 80 cm nr 15 Drut do robienia warkoczy OBJAŚNIENIA: Ściągacz : 2 oczka prawe, 2 oczka lewe.

Kominiarka dla dziewczynki

"Mamo zimno mi w policzki i w nos" usłyszałam od córeczki gdy szłyśmy rano do szkoły. Na zimny nos raczej nic nie poradzimy ale jeśli chodzi o policzki kominiarka powinna rozwiązać sprawę. Postanowiłam ułatwić sobie sprawę i znaleźć tutorial w necie. Sprawa nie była taka prosta, ale  najbliższa ideałowi była kominiarka ze strony  www.garnstudio.com . Czapka na stronie Garnstudio zrobiona była z włóczki Drops Delight, która ma w składzie  wełnę. Testy włóczek z różnym składem mamy z Olą za sobą. Jedyna wełna, która zdaniem Oli nie gryzie, to czysta wełna z merynosów. Kilka motków Drops Big Merino znalazło się w moim składziku z włóczkami. Łącznie poszło około 200 g włóczki. Trudno mi dokładnie powiedzieć, ponieważ wykorzystywałam resztki. Model ze strony Garnstudio robiony był na drutach 2,5 mm a ja do Big Merino używam 5 mm więc musiałam kombinować :). Na szczęście model był ciągle przy mnie i mogłam co chwilę mierzyć i dostosowywać do niej wymiar kominiarki. Ola niecier

Przeplatany sweter z kapturem - tutorial

Bardzo lubię wełnę Drops Andes. Jest gruba, szybko się z niej robi i nie drapie (przynajmniej mnie, bo moja córka jest innego zdania ;)). Postanowiłam zrobić z niej gruby sweter z kapturem do nakładania przez głowę. Długo zastanawiałam się nad wzorem. Czasami wydawało mi się, że najlepszy będzie po prostu prosty, później moje myśli skręcały do moich ulubionych warkoczy. W każdej opcji potrafiłam znaleźć coś złego ;). W końcu postanowiłam trochę poprzeplatać :). Dlaczego tak się zastanawiałam nad tym wzorem i nie byłam do końca pewna jakiego użyć? Bo tym razem, nie był to sweter dla mnie ani dla żadnego z moich bliskich, którego mogłabym się spytać jakim wzorem chce mieć zrobiony sweter. Sweter był robiony na aukcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i chciałam, żeby się po prostu komuś spodobał. Możecie go znaleźć i licytować pod tym linkiem  http://aukcje.wosp.org.pl/welniany-sweter-rozmiar-s-i6043828 .  Jeśli macie ochotę zrobić sobie taki sam p